مقالات

راهنمای خرید لپ تاپ

خرید لپ تاپ

برای خرید بسیاری از کالاها در بازار معمولاً با داشتن مقداری اطلاعات می توانید بهترین انتخاب را داشته و سال ها از خریدتان لذت ببرید. این قانون می تواند در مورد خرید هر کالایی سازگار باشد علی الخصوص لوازم برقی که حساسیت خاصی را در نوبه خود میطلبند. در دنیای تکنولوژی نیز خرید هر نوع گجت و دستگاهی شرایط و تجربه خاص خود را نیاز داشته و رعایت کردن چندین فاکتور برای خرید بعنوان مثال لپ تاپ مناسب مصارف رشته ای خاص تجربه خاص خود را نیاز دارد. در این مقاله در مورد چند اشتباه و چالش رایج که شما هم ممکن است حین خرید لپ تاپ با آن مواجه شوید صحبت می کنیم و همچنین این مقاله می تواند راهنمای خرید لپ تاپ برای شما باشد.

در بسیاری موارد دیده شده که برای خرید لپ تاپی برای مصرف خاص فقط مشخصات فنی یا اصطلاحاً کانفیگ آن لپ تاپ مورد بررسی قرار می گیرد و صرفاً از روی قدرت لپ تاپ کاربر انتخاب نهایی خود را انجام میدهد که این تصمیم می تواند در شرایطی خاص کاربر دستگاه را به چالش بکشاند.

از فاکتورهایی که می توان برای خرید مناسب لپ تاپ به آن اشاره نمود وزن لپ تاپ است. لپ تاپ های با سایر نمایشگر کوچک تر از 15.6 اینچ مسلماً می توانند وزن کمتری را به کاربر خود تحمیل کنند اما کوچک بودن نمایشگر برای مصرف طولانی مدت هم می تواند برای کاربر هم خسته کننده باشد و هم به مرور زمان به نقطه ضعف لپ تاپ خریداری شده تبدیل شود بصورتی که استفاده طولانی مدت از آن باعث خستگی چشمان کاربر می شود یا کوچک بودن دستگاه می تواند باعث حذف تعدادی از کلیدهای روی Keyboard دستگاه ، حذف پورت های مورد نیاز یا حتی حذف قطعاتی بمانند DVD RW دستگاه شود ، از طرفی هم لپ تاپ های از حد معمول و مورد نیاز بزرگتر نیز می توانند بقدری سنگین باشند که شرایط جابجایی آن در هر زمان و برای هر شخص فراهم نباشد.

لپتاپ سبک

همانطور که پیشتر گفته شد سایز نمایشگر لپ تاپ ها و وضوح تصویر آنها هم می توانند از فاکتورهای تعیین کننده برای انتخاب هرچه بهتر یک لپ تاپ ایده آل باشند. وضوح تصویر HD و نهایتاً FullHD کاملاً مصارف خانگی و کارهای دانشجویی سطح متوسط را می توانند پوشش دهند اما بعضاً برنامه ها یا بازی هایی برای کاربر مهم و نیازمند اجراست که وضوح تصویر بالاتری بمانند 2K یا 4K دارند یا حتی بالاتر را دارند که در اینجا باید هنگام خرید به این نکته توجه نمود. در کنار این مورد بسیار مهم برای بسیاری از گرافیست ها و گیمرهای عزیز نرخ بروز رسانی تصویر مهم بوده و در نتیجه باید هنگام خرید دقت بیشتری در مورد انتخاب لپ تاپ مورد نظر خود نمایند زیرا با کابین ها و ظاهر کاملاً مشابه پردازش تصاویر روی لپ تاپ ها می توانند با Refresh Rate های متفاوت عرضه شوند.

نمایشگر لپ تاپ

وجود درگاه های مناسب کاربری کاربر و کافی از دیگر فاکتورهای مهم حین انتخاب لپ تاپ می تواند باشد. بصورتی که بسیاری از دوستان ویرایشگر عزیز از درگار و شیار حافظه های SD استفاده می کنند اما اگر دستگاهی خریداری شود و همچین درگاهی روی دستگاه نباشد بناچار باید از قطعه ای جداگانه بعنوان HUB استفاده کنند تا بتوانند نیاز خود را برآورده کنند ی بعضاً دیده شده هنگام ادیت فیلم و عکس از پورت های USB بسیاری بصورت همزمان استفاده می کنند اما اگر دستگاهی با پورت USB محدود خریداری شود بناچار مجدداً مجبور به استفاده از USB HUB می شوند. اما نکته اینجاست که اگر روزی در حین اجرای پروزه ای باشند و سهواً این هاب همراهشان نباشد چقدر سخت شاید بتوانند کار را تا به انتهای پروژه برسانند…

درگاه ورودی

فاکتور مهم بعدی را می توان انتخاب مناسب حجم فضای ذخیره سازی نامید. بعضاً لپ تاپ هایی با مشخصات فنی های مختلف و فقط با فضای ذخیره سازی 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت یا … در بازار عرضه و موجود می شوند. اما این وظیفه به عهده کاربر و خریدار دستگاه است که با توجه به نیاز سنجی درست خود از حجم مورد نیاز ذخیره سازی اطلاعات خود اقدام به خرید دستگاه نماید. گاهی اوقات فضای ذخیره سازی 1 ترابایت برای یک کاربر فضای خیلی کم می تواند باشد و گاهی هم فضای ذخیره سازی 256 گیگابایت می تواند میزان فضای کافی باشد ولی در کل لپ تاپ هایی با قابلیت ارتقاء حافظه ذخیره سازی می تواند بهترین انتخاب باشد. اما بعضاً دوستان بهنگام مواجهه با این مورد سریعاً فضای هارد اکسترنال را به یاد می آورند و به فروشنده یادآوری می کنند که با وجود فضای هارد اکسترنالشان فضای کافی همیشه در اختیارشان قرار دارد. این فاکتور کاملاً می تواند سلیقه ای باشد و ضرورتی در انتخاب ، تأیید و رد گزینه ای نمی تواند وجود داشته باشد.

فضای ذخیره سازی

تعصب و وفاداری به برندی خاص در هر موردی می تواند عواقب خود را چه خوب و چه بد داشته باشد. می تواند خوب باشد چون آوازه و کیفیت محصولات پیشین برندی خاص زبان زد خاص و عام شده و با خیال آسوده خریدار از خرید خود لذت می برد اما زمانی می تواند بد باشد که فقط خریدار بدنبال لپ تاپی از برند X  می گردد و تماس خواسته های خود را در آن برند جستجو می کند بی آنکه توجهی به جزئیات برندی دیگر که با مشخصات فنی متفاوت تر و شاید هم بیشتر اما با قیمتی مناسب تر کالایی را می تواند در اختیار خریدار قرار دهد اما خریدار فقط مشخصات فنی مورد نظرش را در بین مدل های برند محدودش جستجو می نماید. بی آنکه متوجه محدود کردن خود و از دست دادن زمان خود که ارزشمندترین دارایی هر انسان است شود.

وفاداری به برند

بازار فروش مجدد هر دستگاهی هم می تواند نکته مهمی باشد که شاید هنگام خرید نیاز باشد به آن توجه ویژه ای نمود بدین صورت که بعضی از دوستان علاقمند به فروش لپ تاپ خود بعد از مدتی هستند ، این نکته می تواند بدین جهت برای این قشر افراد مهم باشد که هنگام خرید هر برندی از لپ تاپ با هر مشخصات فنی ، گاهی باید بازار فروش آن را در نظر بگیرند که آیا با کمترین میزان افت قیمتی می توانند دستگاهشان را بفروشند و ارتقاء مدل دهند یا خیر؟

بازار فروش

همچنین یکسری فاکتورهای ظاهری و جانبی هم می تواند در انتخاب افراد محدودیت و یا جذابیت ایجاد کند. بدین صورت که یکسری افراد فقط در جستجوی پیدا کردن لپ تاپی هستند که دارای نور پس زمینه RGB کیبورد باشد و اگر همچین موردی را پیدا نکنند با اینکه دستگاهی با مشخصات فنی ایده آل نیازشان پیدا شده ولی قید خرید آن را می زنند. این مسئله در بازار بشدت دیده می شود که خیلی از کاربران خاص پسند را گرفتار خود کرده است. و یا بالعکس کاربرانی که نیاز به استفاده از اعداد را دارند ( بعنوان مثال حسابداران ) سعی کنند لپ تاپی با صفحه کلید کامل را انتخاب نمایند که دستگاه Num Pad کنار کیبورد را دارا باشد تا براحتی بتوانند نیازهایشان را بکمک صفحه کلید برطرف کنند. بعنوان مثال لپ تاپ های 13 اینچ یا 14 اینچ با وجود وزن پایینشان اما بخاطر نمایشگر کوچک و صفحه کلید کوچکی که کلیدهای اعداد کناری از آنها حذف شده اند نسبت به لپ تاپ های 15 اینچ که کیبورد کامل تر و نمایشگر بزرگتری دارند گزینه خرید مناسبی برایشان نباشد.

بکلایت کیبورد

بسیاری از کاربران و خریداران گرامی معمولاً هنگام خرید سؤالاتی را از فروشندگان محترم میپرسند و اکثراً نیاز به شنیدن نقاط مثبت و احساس خوبی که از دستگاه دلخواهشان می گیرند دارند. اما نکته مهم و حیاتی هر خرید اینجاست که قبل از هر اقدامی باید هم از نقاط قوت کالا و هم از نقاط ضعف کالا با خبر باشیم و با ذهن باز اقدام به خرید نماییم. خوشبختانه انجمن ها و تالارهای گفتگوی زیادی در وبسایت های مختلف وجود دارند که آماده پاسخگویی به سؤالات دوستان هستند اما اینکه قبل از خرید هر لپ تاپی جدا از کسب اطلاعات در مورد نقاط مثبت آن ، از نقاط ضعف آن مدل از لپ تاپ هم باخبر باشیم فارغ از هر جوابی که دریافت می کنیم در خرید محصول درست و بجا سود خواهیم برد زیرا ممکن است دستگاهی با ایرادی شایع را مصرف کننده ای خریداری کرده باشد و پس از مدتی کار با لپ تاپ ایراد دستگاه نمایان گردد ، حال این مورد را مد نظر قرار دهید که قبل از خرید با یک جستجوی ساده در اینترنت و پرس و جو از افراد مورد اطمینان خود با ذهنی آگاه تر می توانست اقدام به خرید نماید.

تعمیرات لپتاپ

گاهی لوازم های جانبی که در کنار لپ تاپ های خریداری شده به فروشنده اهدا می شود و در کارتن دستگاه موجود می باشد از ارزش واقعی خود هزینه بالاتری را از خریدار طلب می کند. برای درک بهتر این موضوع لپ تاپی را در نظر بگیرید که بدون هیچ وسیله جانبی و فقط همراه با آداپتور شارژ و کاتالوگ های موجود در کارتن به فروش می رسد. اما همان لپ تاپ را در نظر بگیرید که در یک پک بزرگتر با اسم و گارانتی خاصی دیگر همراه با ماوس و کیف و هدست به همراه آداپتور شارژ بفروش گذاشته می شود. در این حالت شما با یک جستجوی ساده در بازار و بستر اینترنت می توانید از قیمت تک تک کالاهای موجود در آن پک کامل آگاه شده و در نهایت تصمیم به خرید پک کامل یا لپ تاپ با کارتن ساده و گارانتی مورد اطمینان خود نمایید.

لوازم جانبی لپ تاپ

و فاکتور آخر میزان شارژدهی باتری لپ تاپ است که البته به نیاز کاربر می تواند خرید متغیری انجام شود اما مشاغلی وجود دارند که نیاز به لپ تاپ روشن در مکان هایی دارند که منبع برقی برای شارژ لپ تاپ در دسترس نیست و در نتیجه میزان قدرت باتری در نگهداری شارژ بسیار می تواند برای کاربر همچون دستگاهی مهم و حیاتی باشد و نهایتاً نیاز به خرید لپ تاپی با قدرت شارژدهی بالا از مهمترین فاکتورهای می تواند باشد.

شارژ باتری لپتاپ

کلام آخر

بررسی و نیاز سنجی چندین باره از مواردی را که دوستان خریدار مد نظر خود برای خرید لپ تاپ مناسب کارهایشان دارند بهتر می توانند لپ تاپ با قدرت و خصوصیات مناسب را در اختیارشان قرار دهد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید