مقالات

با لپ تاپ آبخورده چکار کنیم ؟

آب خوردگی لپ تاپ

حتماً تابحال برایتان پیش آمده از دوستان یا آشنایانتان شنیده باشید که روی لپ تاپشان آب ریخته باشد یا دچار آبخوردگی شده باشد. گجت های دنیای تکنولوژی بدلیل ماهیت الکترونیکی بودنشان و از این بابت که لوازم برقی با رطوبت و آب خوردگی براحتی می توانند دچار اختلال شوند ناگزیر به استفاده آنها بدور از هرگونه رطوبت و مایعات هستیم. اما گاهی اتفاقاتی برای این گجت های دوست داشتنی می افتد که بناچار مجبور به اقدامات اورژانسی و سریع برای نجاتشان می شویم که یکی از این اتفاقات و اقدامات مقابله با آسیب دیدنشان در برابر آب خوردگی و رطوبت های ناشی از محیط برویشان می باشد. در این مقاله به بررسی این سری اقدامات می پردازیم تا آگاه سازی بیشتر در مورد اینکه با لپ تاپ آبخورده چکار کنیم مطرح می نماییم.

جداسازی هرگونه اتصالات برقی

اولین اقدامی که می توان از آن نام برد و از دسته اقدامات حیاتی و مهم در این اتفاق است جداسازی هرگونه اتصالات برقی از لپ تاپ و خاموش کردن سریع لپ تاپ است. بدین صورت که اگر شارژر به دستگاه وصل بود سریعاً آن را از مدار خارج کنیم. کشیدن کابل شارژر از لپ تاپ می تواند در لحظه هرگونه جریان برق اضافی را از لپ تاپ دور نماید. همچنین در حین این کار تمامی اتصالاتی چه از طریق درگاه USB یا هر درگار دیگر به دستگاه متصل است را قطع کنید.

شارژر

خاموش کردن سریع لپ تاپ

خاموش کردن لحظه ای لپ تاپ هم از مهمترین نکاتی است باید حتماً انجام شود ، بدین صورت که با فشار 5 ثانیه یا بیشتر کلید پاور لپ تاپ ، دستگاه را سریعاً خاموش کنیم. این کار به خاموش شدن کلیه قطعات داخلی لپ تاپ کمک می کند تا آب موجود روی لپ تاپ که بعضاً تا روی مادربورد هم پیشروی می کنند با وجود برق و الکتریسیته روی قطعات داخلی باعث اتصال کوتاه روی مادربورد دستگاه نگردد.

خاموش کردن لپتاپ

 

جدا کردن باتری

در مرحله بعدی نوبت به جداسازی باتری لپ تاپ می رسد. بصورتی که لپ تاپ را برگردانده ، کلیدهای اطراف باتری را آزاد کنید تا باتری بتواند از دستگاه جدا شود. اما بعضی از لپ تاپ ها بخاطر وجود باتری داخلی نیاز به باز کردن پیچ های پشتی قاب دستگاه برای جداسازی می باشند و از این رو که این کار تا حدود زیادی می توانسته تخصصی بوده و به مهارت و ابزار خاصی نیاز دارد در نتیجه مراجعه به متخصص تعمیرات لپ تاپ می تواند بهترین راهکار باشد.

باورهای غلط

باورهای غلطی از قدیم وجود دارد که در مورد خشک کردن لوازم برقی حین آبخوردگیست که از برخی از آنها در مورد لپ تاپ های آب خورده می توان نام برد :

  • گفته می شود که دستگاه های الکترونیکی را با باد گرم سشوار خشک کنید . این کار می تواند آسیب جدی به دستگاه وارد نماید ، بدین صورت که وجود محفظه بسته قاب بعنوان مثال لپ تاپ ها و بخار رطوبت و آب روی قطعات داخلی دستگاه نه تنها که از قاب نمی توانند خارج شوند بلکه در همان محفظه بسته حین بخار شدن در بطن مادربورد و قطعات روی آن رخنه می کنند که باعث تشدید آسیب دیدگی قطعات می گردند.
  • همچنین گفته می شود که قرار دادن لپ تاپ داخل برنج می تواند از رطوبت داخل آن جلوگیری کنید . اما لپ تاپ ها بدلیل وجود فضای رفت و آمد های داخلی هوا دارای محفظه های باز روی قاب های خود هستند. دانه های برنج می توانند بوسیله این راه هوا داخل لپ تاپ رفته و روی قطعات مادربورد بچسبند و رسوب را بیشتر نمایند و همچنین لابلای فن لپ تاپ رفته و چرخش و عملکرد آن را دچار مشکل نمایند.

کلام آخر

آب و الکترونیک هیچوقت باهم رابطه خوبی نداشته و ندارند. در نتیجه بهترین راه محافظت از لوازم الکترونیکی دور نگاه داشتن آنها از هرگونه رطوبت و آبخوردگی احتمال است. بهنگام آبخوردگی هر وسیله الکترونیکی خاموش کردن سریع دستگاه و مراجعه به تعمیرگاه تخصصی سخت افزار لپ تاپ برای رفع عیوب احتمالی پیش آمده اولویت حفظ دستگاه است مخصوصاً که اگر آن وسیله الکترونیکی از خانواده کامپیوترها باشد که احتمال به خطر افتادن و حفظ اطلاعات موجود در حافظه هم وجود داشته باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید