مقالات

از باتری لپ تاپ ها چطور استفاده کنیم تا کمتر دچار آسیب شوند ؟

باتری لپ تاپ

تمام وسایل برقی در همه جای دنیا به نسبت میزان استفاده از آنها طول عمر متفاوتی دارن و به هنگام خرابی نیاز به تعمیرشان از نکات ضروری برای استفاده دوباره از آنهاست. اما گاهی با تعمیر مشکل بصورت قطعی حل نمیشود و ناچار به تعویض آن کیت هستیم.

وسایل برقی قابل حمل از جمله لپ تاپ ها هم مسلماً از این قاعده مستثنی نیستند و هم بهنگام خرابی نیاز به تعمیر دارند. قطعات مختلفی در انواع لپ تاپ ها وجود دارند که بعضاً با تعمیرشان مشکل قابل حل هست ولی بعضی از آنها برای کارکرد بهتر و عمر بیشتر نیاز به تعویض دارند. یکی از این قطعات حیاتی و مهم در لپ تاپ ها باتری ها هستند که با توجه به طول عمر سلول ها و خازن هایی که در داخل قاب باتری قرار دارند قابلیت تعمیر و یا در نهایت امر نیاز به تعویض در آنها دیده می شود. در اکثر موارد تعمیراتی سلول های باتری ها مثل روز اول نمی توانند کارایی و خروجی اولیه را به لپ تاپ و نهایتاً به کاربر القا کنند و کاربر دستگاه مجبور به تعویض و جایگزینی آن می شود. چند سال است چند باور و روش کلیشه ای مرسوم شده است که بر اساس آن باتری لپ تاپ را باید به محض رسیدن درصد شارژ به نهایتاً 90% از مدار شارژ خارج کرد و با شارژ باتری از لپ تاپ استفاده نمود و مادامی که شارژ باطری به نهایتاً 10% کاهش پیدا کرد مجدداً شارژر را به دستگاه وصل کرد تا اقدام به شارژ باتری نماید. روش دیگر به این قرار است که هفته ای یکبار باتری لپ تاپ را بصورت کامل خالی کرده و مجدداً شارژ کامل نمایید و هر هفته آن را تکرار کنید تا در افت عمر باتری وقفه بی اندازید. اما در این مقاله با چند واقعیت که این استرس را از ذهن شما دور می سازد آشنا خواهید شد.

اگر بخواهم مقداری دورتر از چهارچوب تجاری و بازاری برایتان بگویم واقعیتی وجود دارد که  تمام افراد در دنیا برای راحتی و لذت بیشتر بردن از هر وسیله ای اقدام به خرید آن می نمایند و با استفاده از آن اصطلاحاً حال دلشان خوب می شود.

پس یک سؤال : چرا با استرس این حال خوب رو خراب کنیم ؟

استرس هایی مانند : کی شارژر رو باید وصل کنم ؟ نکنه باتریم زود خراب شه ؟ یعنی الان که 10 درصد شارژ دارم شارژر رو بزنم به دستگاه ؟ الان باتریم 80 درصد شارژ شده پس اینکه فلانی گفته بود که باید شارژر رو از لپ تاپ جدا کنم یعنی واقعاً قطعش کنم ؟ از باتری لپ تاپ ها چطور استفاده کنیم تا کمتر دچار آسیب شوند ؟ امشب دیگه باید دنبال راه درست استفاده کردن از باتری رو تو اینترنت سرچ کنم…

اما با تمام این تفاسیر و سؤالاتی که در ذهن کاربر در حال گذر است باید گفت تمام این فرضیه ها با یک سؤال خیلی ساده اما عمیق قابلیت فروپاشی دارند !

واقعاً اینهمه استرس لازم است ؟ یعنی واقعاً ما یه لپ تاپ خریدیم که اینهمه استرس تحمل کنیم ؟

 

خرابی باتری لپ تاپ

همانطور که گفتیم ما همیشه دنبال خرید گجت هایی هستیم تا زندگی آرام تری را تجربه کنیم ؛  با خیال راحت بتوانیم ساعات خوبی را در کنارش سپری کنیم و از استرس ها و روزمرگی ها بدور باشیم پس برای یکبار هم که شده اگر شونه هامون رو بندازیم بالا و بگیم فدای سرم ، خریدمش که ازش لذت ببرم نه اینکه استرس رو با خودم همراه کنم بنظر بهتر نمیرسه !؟

فرض می کنیم ما لپ تاپی را به ارزش 40 میلیون تومان خریداری می کنیم تا به کمک آن کارهایمان را انجام دهیم. بعنوان مثال گیمر هستیم و در نهایت قصد کسب درآمد با آن دستگاه را داریم. باتری لپ تاپ های امروزی اکثراً از نوع لیتیوم یون هستند و عمرشان بصورتی است که اگر هر طور بخواهیم از آن استفاده کنیم و هر زمان هم نیاز به شارژ باتری دستگاه بود شارژر را به لپ تاپ وصل کنیم ، حداقل 2 سال تا 3 سال قابلیت نگهداری شارژ را بصورت ایده آل دارد . بعضی از باتری ها بعد از این مقدار عمر قدرت نگهداری شارژ در سلول های خود را از دست می دهند که در این زمان کاربر دستگاه می تواند انتخاب نماید که آیا نیاز به تعویض باتری ضروریست یا در نهایت از برق مستقیم و شهری و با استفاده از آداپتور شارژ برای استفاده از لپ تاپ اقدام نماید و در بدبینانه ترین حالت می تواند با هزینه حدود 1 میلیون تومان باتری مناسب لپ تاپ خود را تهیه کرده و ازآن استفاده نماید . این مثال در مورد ظرفیت باتری های موبایل هایمان نیز صدق می کند که بعد از چند سال قدرت اولیه خود را نداشته و پس از چند سال بمانند قبل قدرت نگهداری شارژ را ندارند پس بناچار مجبور به جستجو در بازار برای خرید نمونه مناسب برای تعویض آن هستیم.

کلام آخر

باتری لپ تاپ ها هم مانند تمام وسایل و قطعات برقی دیگر طول عمر مشخصی دارند و بعد از پایان عمرشان ، رسیدگی وتوجه و سرویس لازمه استفاده مجدد از آنهاست. عمر سلول های آنها بصورتیست که با استفاده از آنها از قدرتشان کاسته می شود و بعد از مدتی نیازمند تعویض شدن هستند یا اگر مورد استفاده هم قرار نگیرند مجدد نیازمند به رسیدگی هستند زیرا سلولهایشان بر اثر استفاده نشدن و جریان نداشتن الکتریسیته در آنها اصطلاحاً خشک می شود و نیاز به تعویض در آنها مشهود است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید